In de gezondheidszorg is het van cruciaal belang dat artsen en andere zorgverleners (ziekenhuizen, specialisten, verpleegkundigen, enzovoort) toegang hebben tot de juiste patiëntinformatie.
Om dit op een meer geoptimaliseerde en gestructureerde manier te doen, is een elektronische uitwisseling ideaal. De federale overheid is daarom, samen met de zorgsector, een project gestart om het elektronische patiëntendossier nog meer uit te bouwen. Dit grootschalig project kreeg de naam eHealth.
Ook de Vlaamse overheid wil het mogelijk maken om zorg- en welzijnsgegevens veilig te delen via elektronische weg. Hun bijdrage is het digitale platform genaamd Vitalink. Daarop kun je nu al je vaccinatieschema en, samen met je apotheker, je medicatieschema bekijken.
eHealth: kort uitgelegd
De term ‘eHealth’ kan soms voor verwarring zorgen. Het wordt gebruikt in ziekenhuizen, voor specifieke toepassingen, tot zelfs toestellen. Het gaat daarbij wel steeds om zaken die gerelateerd zijn met de gezondheidssector.
Wij gebruiken ‘eHealth’ in hoofdzaak als de benoeming voor een project van de federale overheid. Namelijk dat van de elektronische uitwisseling van patiëntinformatie of jouw online gezondheidsdossier.
Privacy
Het uitwisselen van jouw gegevens gebeurt echter niet zomaar. Jij, als patiënt, moet hiervoor je toestemming geven! Het systeem is zo opgebouwd dat jouw informatie in een veilige elektronische omgeving wordt weergegeven. Dit om de bescherming van je persoonlijke levenssfeer en het beroepsgeheim te respecteren. Enkel zorgverleners bij wie je in behandeling bent kunnen jouw gegevens opvragen. In onze praktijk wordt je toestemming impliciet gegeven bij het aanmaken of verlengen van je GMD (globaal medisch dossier). Indien je dit niet wenst, zal je hiervoor expliciet je weigering moeten kenbaar maken.
Voordelen
Waarom zou je hiervoor je toestemming geven (dit heet ‘de geïnformeerde toestemming’) en wat zijn de voordelen van eHealth?
- Het uitwisselen van de info over jouw gezondheid is snel en overal beschikbaar. Op die manier kan de zorgverlener tot een snellere diagnose komen.
- Eventuele overbodige onderzoeken worden vermeden en bijgevolg worden ook minder kosten gemaakt.
- De administratieve formaliteiten voor zorgverleners worden vereenvoudigd.
- Het gezondheidszorgbeleid wordt efficiënter.